تبلیغات
سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
سماور (نكات ناب) - نكته شماره نه (انسان)
سماور (نكات ناب)

ارائه نكاتی ناب و كمیاب

نكته شماره نه (انسان)

شنبه 7 آبان 1390

علت ایجاد این همه مكاتب و مذاهب به این دلیل است كه انسان را هر كدام از دیدی مینگرد.مثلا ماتریالیستها انسان را همان موجود مادی میداند و روح را هم اگر قبول كنند ماده میدانند و خدا را هم ماده میدانند و همین دلیل باعث شده كه مكتب ماتریالیست ایجاد شود.همینطور در دیگر مكاتب همه به خاطر شناخت انسان از دیدگاهی میباشد.
اما اگر كسی انسان را به معنای حقیقی او بشناسد میبیند كه انسان موجودیست دارای ماده و روح و روح او مجرد از ماده و مادیات است.
تفسیر انسان بحث بسیار مهم است اینكه انسان چه موجودیست و آیا فقط موجودیست مادی یا بعد دیگری هم دارد.
در فلسفه و عرفان به ادله و براهین ثابت شده است كه انسان علاوه بر مادی بودنش موجودیست كه دارای بعد دیگری هم میباشد و آن مجرد بودن از ماده میباشد.
دلیل ساده ما اینست كه انسان اگر مادی باشد فقط پس نمیتواند بر موجودات قویتر از خود كه مادی هستند غلبه كند ولی ما میبینیم كه انسان بر موجودات دیگر فایق میاید و غالب است مثلا درخت تنومندی را میبرد نه به وسیله قدرت مادی خود بلكه از نیروی عقل و عقل مادی نمیباشد.
چون ثابت شد كه انسان موجودیست دارای وجه مادی یا دنیوی و مجرد اعنی اخروی در اینجا باید بحث كنیم كه آیا بعد مادیش مهم است یا بعد مجرد از ماده اش كه در جای خود ثابت است كه بعد مجردش اهم است و لذا بعد مجردش میشود اصل و دیگری میشود فرع اعنی بعد مجردش اصالت پیدا میكند و بعد مادیش برای بعد مجردش است.به عبارت دیگر آخرت میشود اصل و دنیا میشود فرع.
و چون دانستیم كه بعد آخروی او اصل است باید بدانیم كه او چیست و چگونه به تكامل میرسد در اینجاست كه مكاتب گوناگون دستور العملهای فراوانی توصیه میكنند مثلا در مكتب بودا به پیروانش ذن و ذاذن را توصیه میكنند كه نوعی مراقبه میباشد و ما در نكات بعدی در مورد ذن مقداری توضیح میدهیم یا در مكاتب دیگر هریك به نوعی ,نوعی مراقبه یا عبادت را توصیه میكنند و اینجاست كه عده بسیاری از این مكاتب به اشتباه میروند. و گمان میكنند كه به پرورش بعد مجرد میپردازند.
اما در حقیقت كدام مكتب و دستورالعمل صحیح است و كدام اشتباه؟
در اینجا بحثی پیش میاید مبنی بر اینكه چه كسی باید برای بعد مجرد ما و بعد مادی ما برنامه بریزد كه صحیح باشد چون ما نمیدانیم ممكن است كه ما دستوری را عمل كنیم و به بعدی از ابعاد ما صدمه بزند كما اینكه میبینیم كه برخی با ورود به عرفانهای كاذب گاها بیمار میشوند یا اعمالی غیر انسانی از آنها صادر میشود همه به خاطر اینست كه این دستورالعملها را از انسانی گرفتند كه جزییات انسان را نمیداند.
و بدانید كه برای شناخت جزییات و ابعاد و قوای انسان باید به منبع الهی و یا خالق این انسان متصل بود تا دستور العمل صحیح را ارائه داد.




فهرست وبلاگ

پیوندهای روزانه

آرشیو

نویسندگان

پیوندها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها

کد مداحی و آهنگ مذهبی

ساعت فلش